Autor Wiadomość
Piotr-246
PostWysłany: Wto 12:08, 26 Wrz 2023    Temat postu:

Podsumujmy pierwotne szlaki Lehii:


1. Założenie praosad Cieszyna (Cieszynisko) i Skoczowa (Międzyświecie) miało na celu wytyczenie łącznika między szlakami Odry i Wisły. Podobna osada "drogowskaz" musiała powstać przy ujściu Olzy do Odry. Mieszkańcy takich osad mieli "powinność równania dróg" (wg "Starożytne Królestwo Lehii", 2019 r., Janusz Bieszk, str 272). Obowiązek ten nadał król Leh (Pierwszy), podobnie jak obowiązek budowy mostów.

2. Starożytne osiedla Koźle i Oświęcim powstały, aby być drogowskazem dla szlaków Kłodnicy i Przemszy

4. Racibórz mógł powstać jako "zajazd" na szlaku Cieszyn- Koźle.

5. Kraków, Opole - kolejne osady "zajazdy" na szklaku Wisły i Odry

6. Gliwice i Katowice powstały jako "zajazdy" na szlaku Koźle - Oświęcim (szlak Kłodnica - Przemsza)

6. Zawiercie powstało jako "drogowskaz" na szlaku Warta - Czarna Przemsza. Obie rzeki mają swoje źródła w tej okolicy, ponadto mijają się o zaledwie 300 metrów. Jedna odprowadza wody do Odry, druga do Wisły.

7. Częstochowa, Sieradz, Konin - kolejne osady "zajazdy" na szlaku Warty

8. Łęczyca - osada drogowskaz na szlaku Warta-Bzura (uchodząca do Wisły), osada łącząca te szlaki.

9. Jezioro Gopło i Kruszwica, Bydgoszcz - drogowskazy na szlaku Warta, Wisła. Warto dodać, ze Jezioro Goło było kiedyś dużo większe i nazywano je "Morzem Polaków" o czym pisał Jan Długosz.

10. Gdańsk - pierwsza osada morska
Piotr-246
PostWysłany: Wto 10:32, 26 Wrz 2023    Temat postu:

Więcej na temat Jeziora Gopło i jego wielkości napisał Janusz Bieszk w książce "Słowiańscy Królowie Lechii", str. 229-230:

(fragment)

"Według badań, w tym czasie poziom wody w jeziorze Gopło był wyższy o 6 do 9 m, niż obecnie. Jezioro Gopło i jego okolica były wtedy ogromnym rozlewiskiem, również z wyższym poziomem wód w rzekach. Była to wielka sieć żeglugi śródlądowej z portami rzecznymi i magazynami, którą rozprowadzano ogromną ilość rozmaitych towarów między południem Lechii a północą."
Piotr-246
PostWysłany: Wto 8:59, 26 Wrz 2023    Temat postu:

Nie tylko Gopło, ale całe pojezierze Gnieźnieńskie ułatwiało wyznaczenie lądowego szlaku Warta -Wisła na kierunku Konin-Bydgoszcz
Piotr-246
PostWysłany: Wto 8:51, 26 Wrz 2023    Temat postu:

Warto dodać, że Jezioro Gopło było kiedyś większe:

Historycznie poziom wód Gopła był wyższy, w wyniku czego jezioro rozpościerało się 6 kilometrów dalej na północ i tyle samo w kierunku południowym." (Wikipedia)


Było zwane morzem "Mare Polonorum".

Jan Długosz tak pisał:

"A że powszechnym Polaków głosem jezioro Gopło tak jest wielkie i sławne, że Polacy chcąc jaką rzecz wielką oznaczyć dają jej Gopła nazwisko, zatem i my dla nazwy samej i znakomitości jego dajemy mu między jeziorami Polskiemi przodek i pierwszeństwo. Gopło, w ziemi Wielkopolskiej, u Polaków sławne, ma taką obfitość ryb, że je ztamtąd na okół w sąsiodnie strony wozami rozwożą, nie tylko w dostatniej ale nawet zbytecznej ilości. Powstaje u miasteczka Noteci z sączących się źródeł, i dorazu tam gdzie się tworzy, głębokie i wielkie, tak długo i szeroko się rozlewa, że patrzącemu prawie morzem się wydaje. Twierdzą, że ma pól mili szerokości, a długości mil pięć. Nakoniec koło zamku Szarleja wypuszcza z wnętrza swego znaczną rzekę Noteć zwaną. Ryby jego w rodzaju i smaku lepsze są od ryb innych jezior."
Piotr-246
PostWysłany: Wto 5:12, 26 Wrz 2023    Temat postu:

8. Łęczyca - osada drogowskaz na szlaku Warta-Bzura (uchodząca do Wisły), osada łącząca te szlaki.

9. Jezioro Gopło i Kruszwica, Bydgoszcz - drogowskazy na szlaku Warta, Wisła

10. Gdańsk - pierwsza osada morska
Piotr-246
PostWysłany: Wto 5:02, 26 Wrz 2023    Temat postu:

5. Kraków, Opole - kolejne osady "zajazdy" na szklaku Wisły i Odry

6. Zawiercie powstało jako "drogowskaz" na szlaku Warta - Czarna Przemsza. Obie rzeki mają swoje źródła w tej okolicy, ponadto mijają się o zaledwie 300 metrów. Jedna odprowadza wody do Odry, druga do Wisły.

7. Częstochowa, Sieradz, Konin - kolejne osady "zajazdy" na szlaku Warty
Gość
PostWysłany: Wto 4:51, 26 Wrz 2023    Temat postu:

Podsumujmy szlaki Lehii:


1. Założenie praosad Cieszyna (Cieszynisko) i Skoczowa (Międzyświecie) miało na celu wytyczenie łącznika między szlakami Odry i Wisły. Podobna osada "drogowskaz" musiała powstać przy ujściu Olzy do Odry. Mieszkańcy takich osad mieli "powinność równania dróg" (wg "Starożytne Królestwo Lehii", 2019 r., Janusz Bieszk, str 272). Obowiązek ten nadał król Leh (Pierwszy), podobnie jak obowiązek budowy mostów.

2. Starożytne osiedla Koźle i Oświęcim powstały, aby być drogowskazem dla szlaków Kłodnicy i Przemszy

4. Racibórz mógł powstać jako "zajazd" na szlaku Cieszyn- Koźle.

5. Gliwice i Katowice powstały jako "zajazdy" na szlaku Koźle - Oświęcim (szlak Kłodnica - Przemsza)
Piotr-246
PostWysłany: Czw 13:58, 09 Sty 2020    Temat postu:

Lehici byli ludem konnym - tę wiedzę przekazał Adam Mickiewicz.

W przedpotopowej Księdze Henocha przeczytamy:

"Wiatr popycha swoim podmuchem wóz, na którym on jedzie."

Czyżby siła wiatru liczyła się również w transporcie lądowym?
Piotr-246
PostWysłany: Śro 13:54, 08 Sty 2020    Temat postu:

Szlak Bursztynowy to jest droga, o której mówi Europa. Nie znaczy to zatem, że innych własnych szlaków nie mieliśmy.

Jeśli istnieją w Polsce tzw. biedaszyby węglowe, to znaczy, że zawsze istniała możliwość wydobycia węgla czy innych surowców bez potrzeby kopania na duże głębokości. Miejsca te były ważnymi punktami, wokół których zakładano osady, do których udrażniano przejścia.

Nie jest też prawdą, że ziemie polskie były kiedyś w całości pokryte lasami. Nie zbudowano nigdy takiej ilości domów drewnianych, aby wyciąć tak wielkie ilości lasów.

Budowa trwałego mostu na szerokiej rzece nigdy nie była tania, jednak most nie zawsze był niezbędny. Transport europejski w znacznym stopniu był zależny od dróg wodnych.
Piotr-246
PostWysłany: Wto 15:37, 07 Sty 2020    Temat postu:

Wikipedia:

Kultura ceramiki wstęgowej rytej (KCWR) – neolityczna kultura z kręgu kultur naddunajskich.

Przedstawiciele tej kultury przywędrowali na obszar dzisiejszej Polski przez Bramę Morawską oraz Kotlinę Kłodzką...

Była to pierwsza w pełni neolityczna kultura na polskich ziemiach. Przemieszczała się na południu Polski stosunkowo szybko (3 km na rok), posuwając się wzdłuż linii Wisły i Warty.

----------------------------
Opis pasuje do naszej wiedzy o pierwszych latach drużyny Lecha na ziemiach polskich.
Piotr-246
PostWysłany: Wto 15:31, 07 Sty 2020    Temat postu:

W Gliwicach, zanim stosowano pismo (epoka: Pradzieje), były trzy miejsca, w których współcześni badacze odkryli ślady osadnictwa lub osady:

W dzielnicach: Ligota Zabrska, Łabędy i Ostropa

Wszystkie trzy miejsca oddalone są od siebie o około 8 kilometrów

Już pod koniec epoki kamienia liczba takich miejsc (na terenie obecnych Gliwic) znacznie wzrosła, a odległości pomiędzy nimi zmieniejszyły się.

Musiały pomiędzy nimi być szlaki, a podobna sieć dróg i ścieżek istniała w całym regionie.
Piotr-246
PostWysłany: Wto 8:56, 07 Sty 2020    Temat postu:

Uważam, że pierwsze lechickie osady i drogi powstały na Śląsku Cieszyńskim, stopniowo rozszerzając się na większe obszary.

W wytyczaniu nowych dróg mogły pomagać rzeki, ale nie tylko. Widząc z daleka jakąś znaną górę, możemy iść w jej kierunku i w ten sposób wytyczymy szlak. W Gliwicach, w dzielnicy Ostropa jest miejsce, z którego widać górę Równicę w Ustroniu, oddaloną o jakieś 70 kilometrów. Faktycznie, na linii od Ostropy do Równicy znajdziemy długi odcinek, małej, lokalnej drogi samochodowej, która kiedyś mogła być ważnym szlakiem.
Piotr-246
PostWysłany: Pon 15:01, 06 Sty 2020    Temat postu:

Jeśli chodzi o transport wodny, to inaczej wygląda to na wyżynach, inaczej na nizinach.

Na małych rzekach Górnego Śląska trudno pływać nawet kajakiem. Opanowanie żeglugi wymagało budowy licznych kanałów i śluz.

Inaczej sprawa może przedstawiać się na polskich nizinach.

Historycy spierają się o nazwę miejscowości Łódź. W samym herbie tej miejscowości jest jednak łódź - z wiosłem, co może świadczyć o pradawnej wytwórni łódek służących do transportu po dorzeczu Odry i Wisły. Łódź leży na pograniczu obydwu dorzeczy. W samej Łodzi płyną małe rzeczki, mogły wystarczać, aby nowo utworzone łódki spławić ku dolnym biegom rzek i dopiero tam na nizinach je stosowano.

Szczyt założył Szczecin, ale nie bezpośrednio nad Morzem Bałtyckim. Morze nie miało jeszcze wtedy znaczenia handlowego. Jezioro Dąbie do którego wpada Odra, było miejscem charakterystycznym na tyle, aby nową, ważną osadą zaznaczyć zasięg terytorialny Lehii.
Piotr-246
PostWysłany: Pon 13:26, 06 Sty 2020    Temat postu:

Droga brukowana jest może efektowna wizualnie, ale nie jest cicha i jazda po niej nie jest pozbawiona wstrząsów.

Droga taka przetrwa może długo, może dla kogoś jest dowodem cywilizacyjnego rozwoju, ale nie buduje się dróg po to, aby były pomnikami cywilizacji. Chyba, że jakieś państwo właśnie to chce komuś udowodnić.
Piotr-246
PostWysłany: Pon 13:21, 06 Sty 2020    Temat postu:

"Powinność równania dróg" w książce "Starożytne Królestwo Lehii", 2019 r., Janusz Bieszk, str 272

Obowiązek ten nadał król Leh (Pierwszy), podobnie jak obowiązek budowy mostów.

"Równanie" drogi, a nie jej budowa, gdyż wszystko było operacją wykonaną na istniejącym gruncie, a nie dowożeniem materiałów. Choć z czasem stosowano coraz lepsze umocnienia, szukano lepszych spoiw. Obecne drogi asfaltowe są tylko nową technologią układania kruszyw i spajania ich ze sobą.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group