Autor Wiadomość
Piotr-246
PostWysłany: Pią 20:58, 29 Wrz 2023    Temat postu:

Słup drogowy w Koninie, średniowieczny - najstarszy znazny drogowskaz w Polsce (Wikipedia)
Piotr-246
PostWysłany: Pią 15:31, 29 Wrz 2023    Temat postu:

Wieża orientacyjna w Sulęcinie (woj. Lubuskie), choć nowożytna, bo ceglana, o kształcie smukłej piramidy.

Podobne wieże istnieją w świecie i posiadają tzw "stół orientacyjny" czyli umieszczoną na stałe mapę okolicy.

Przykładem takiej wieży jest Moulin Guerin w pobliżu Angers we Francji. Wieża widokowo-orientacyjna przebudowana prawdopodobnie ze starego wiatraka. Na jej szczycie umieszczone są rysunki panoramy z opisem.

Jak to robiono w Lehii? Może podobnie i warto szukać czegokolwiek.
Gość
PostWysłany: Pią 12:50, 29 Wrz 2023    Temat postu:

Łęczyca to nie tylko miejsce rozdzielenia Lecha i Rusa, lecz także skrzyżowanie dróg i środek Polski.

Środek Polski leży 20 km od Łęczycy

Węzeł A1 i A2 w Strykowie oddalony jest 35 km od Łęczycy


Kierunki z Łęczycy:

- na północ - "suchy szlak" do Torunia lub brodu na Wiśle w Otłoczynie
- na południe - "suchy szlak" do Krakowa lub na Górny Śląsk przez Bobolice
- na zachód - szlakiem Neru do Warty i Poznania
- na wschód - szlakiem Bzury i Wisły do brodu na Bródnie (Warszawa)
Piotr-246
PostWysłany: Pią 12:05, 29 Wrz 2023    Temat postu:

Wieża orientacyjna.

Rodzaj lądowej latarni morskiej, choć bez zapalania światła i nie musiała być bardzo wysoka, ale pomagała wskazywać prawidłowy szlak.
Piotr-246
PostWysłany: Pią 11:28, 29 Wrz 2023    Temat postu:

Nie jest wykluczone, że na szlakach ustawiano wieże, ułatwiające nawigację podróży, w miejscach gdzie łatwo się zgubić.

Warto też dodać, że różnego rodzaju wieże stosowano od dawna, w różnych celach, dzisiaj zapomnianych:

- wieże triangulacyjne w geodezji (pomiary dla kartografia)

- wieże przeciwpomorowe. Wydaje mi się, że służyły do ostrzegania przed rozprzestrzeniającą się zarazą, poprzez zapalenie światła na szczycie.

Czy tak było w starożytności?
Piotr-246
PostWysłany: Śro 21:25, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Historyczne brody na Wiśle:


Bród w Otłoczynie, koło Torunia. Historyczne miejsce, w którym szlak bursztynowy przecinał Wisłę.

Kraków: "Bród na Wiśle w okolicach obecnej kładki Bernatka, przebiegający w tym miejscu około 400 r. p.n.e. znaczący szlak bursztynowy." (malopolskatogo . pl)

Okolice Sandomierza: "...bród na Wiśle koło Zawichostu..." (źródło: Tadeusz Grabarczyk (Uniwersytet Łódzki) „Suchą stopą” czy „skacząc w fale”. Przekraczanie rzek przez wojska polskie od XI do początku XVI wieku)

Okolice Płocka: "Z grodu Płockiego na południe droga wiodła przez bród na Wiśle, dalej przez Radziwie" (źródło: tmr . plo . pl)

przy ujściu Dunajca: "...drogi z Żabna i Gręboszowa do Opatowca poprzez bród na Wiśle..." (źródło: mmtarnow . com)

Bródno-Warszawa: "Brodno tedy świadczy nam dzisiaj, że w bardzo dawnych czasach był pod tą wsią bród na Wiśle." (źródło: crispa.uw.edu.pl)

-----------------------------------------------

Brody na Odrze:


"W rejonie Cedyni znajdować się miał bród na Odrze, przez który biegł szlak handlowy z krajów połabskich do Pomorza, łącząc obie strony doliny Odry." (Wikipedia)

"bród na Odrze pod Krapkowicami" (źródło: Grabarczyk Tadeusz "Przekraczanie rzek przez wojska polskie XI XVI wiek")

Lubiąż: "Ta wspaniała, druga co do wielkości sakralna budowla na świecie, wznosi się w pobliżu miejsca, które już od co najmniej tysiąca lat było uważane za najlepszy bród na Odrze." (dziennikarzerp . eu)

"Bród na Odrze w okolicy Krosna jest znany bardzo dawno." (źródło: zbc . uz . zgora . pl)

Chałupki k. Raciborza: "Ten prawie czterokilometrowy odcinek trzeba było pokonywać pieszo lub powozem i promem przez bród na Odrze, w pobliżu późniejszego mostu jubileuszowego Franciszka Józefa, który powstał jednak dopiero w 1899 roku.(źródło: "ziemiaraciborska . pl)


---------------------------------------------------------------------------------

Brody na Warcie:


Murowana Goślina: "Przez obszar gośliński przebiegał prastary szlak komunikacyjny ze stołecznego Gniezna na Pomorze Zachodnie poprzez bród na Warcie pod Radzimiem." (Wikipedia)

Nowe Miasto nad Wartą: "...bród na Warcie w okolicach Nowego Miasta." (srodawlkp . org)

Poznań: "Historia Poznania, jak większości starych miast, rozpoczęła się od wody. Miejsce pod przyszły Poznań stworzyła Warta i jej dopływy: Cybina, Bogdanka, Wierzbak, nanoszące łachy piachu. To na nich właśnie, pod koniec IX w. narodziła się osada – założona zapewne przez księcia Poznana, który na terenie dzisiejszego Ostrowa Tumskiego zbudował gródek strzegący kupieckiej przeprawy przez bród na Warcie." (źródło: visitpoznan . info)

Konin: "...na szlaku ze Starego Miasta przez Rumin i bród na Warcie do wsi Chorzeń..." (Wikipedia)
Piotr-246
PostWysłany: Śro 17:56, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Ślady pobytu człowieka w okolicy Olesna, potwierdzone badaniami archeologicznymi, sięgają epoki neolitu. (Wikipedia)

Warto też zwrócić uwagę, że istniały brody na Wiśle, Odrze lub innych rzekach, które miały strategiczne i historyczne znaczenie.

Do takich należał bród na Wiśle w Otłoczynie, w pobliżu Torunia, którędy wytyczono szlak bursztynowy. (Wikipedia)
Piotr-246
PostWysłany: Śro 17:14, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Z Gniezna do Wrocławia jeździ się raczej przez Wrześnię, Jarocin i Milicz. Pytanie, jak taką trasę wytyczono.

Natomiast warty uwagi jest szlak Prosny i Stobrawy. Źródła obu rzek znajdują się blisko Olesna. Ponadto, Stobrawa wpada do Odry prawie w tym samym miejscu co Nysa Kłodzka, dlatego można zakładać, że szczególnie dbano o ten właśnie szlak, Stobrawy i Prosny, który potem stał się szlakiem bursztynowym.
Piotr-246
PostWysłany: Śro 16:41, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Jak poczytamy historię Gostynia dowiemy się, że miasto było drogą inwestycją, wymagającą karczowania lasów.
Piotr-246
PostWysłany: Śro 16:38, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Drogę ze Śremu do Gostynia ostatecznie wytyczono. Jak podaje Wikipedia "Kazimierz Krotowski datował początki historii Gostynia na VIII-IX wiek, kiedy tu miała powstać założona przez przybyszów z terenów wschodnich osada kupiecka."
Gość
PostWysłany: Śro 16:21, 27 Wrz 2023    Temat postu:

14. Droga z Gniezna do Wrocławia nie była łatwa do wytyczenia. Rzekę Wartę można przekroczyć w Śremie. To jedno z najstarszych miast w Polsce. Jednak wytyczenie szlaku na południe od tego miasta nie było proste, gdyż kolejne po drodze rzeki Obra i Barycz płyną tu w poprzek tego odcinka. Jeżdżono albo przez Głogów, szlakiem rzeki Barycz, albo przez Kalisz szlakiem rzeki Prosny. Jeśli wydeptano jakiś skrót przez lasy to nie od razu.

Pytanie, czy w ogóle wiele myślano o takich podróżach.
Piotr-246
PostWysłany: Śro 12:50, 27 Wrz 2023    Temat postu:

ad 13. Szlak Gniezno-Szczecin z początku przebiegał wzdłuż rzeki Wełny, a zatem z pominięciem obecnego Poznania. Wełna ma źródła w pobliżu Gniezna
Piotr-246
PostWysłany: Śro 12:48, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Nowa chronologia szlaków Lehii:


1. Szlak Nysy Kłodzkiej łączący Czechy ze Śląskiem (ujście rzeki do Odry między miastami Brzeg i Opole)

2. Szlak Odry górnej: Opole (osada zajazd), Koźle (osada zajazd-drogowskaz dla przyszłego szlaku Kłodnicy), Racibórz (osada zajazd), osada Olza (przy ujściu Olzy, dla szlaku Olzy)

3. Założenie praosad Cieszyna (Cieszynisko) i Skoczowa (Międzyświecie) miało na celu wytyczenie łącznika między szlakami Odry i Wisły.

4. Osada Oświęcim powstała dla przyszłego szlaku Przemszy

5. Kraków osada "zajazd" na szklaku Wisły

6. Osady w Gliwicach i Katowicach powstały jako "zajazdy" na szlaku Koźle - Oświęcim (szlak Kłodnica - Przemsza)

7. Zawiercie powstało jako "drogowskaz" na szlaku Warta - Czarna Przemsza. Obie rzeki mają swoje źródła w tej okolicy, ponadto mijają się o zaledwie 300 metrów. Jedna odprowadza wody do Odry, druga do Wisły.

8. Częstochowa, Sieradz, Konin - kolejne osady "zajazdy" na szlaku Warty

9. Łęczyca - osada drogowskaz na szlaku Warta-Bzura (rzeka uchodząca do Wisły), osada łącząca te szlaki.

10. Jezioro Gopło i Kruszwica, Bydgoszcz - drogowskazy na szlaku Warta - Wisła. Warto dodać, ze Jezioro Gopło było kiedyś dużo większe i nazywano je "Morzem Polaków" o czym pisał Jan Długosz.

11. Gdańsk - pierwsza osada morska

12. Szlak Racibórz - Gliwice - Bytom - Zawiercie (szlak Odra-Warta). Warto dodać, że w murach Gliwic istniały bramy Raciborska i Bytomska, które upamiętniają ten szlak. Blisko gliwickiej starówki płynie rzeka Kłodnica, która jeszcze w XIX wieku rozdzielała się tu na kilka odnóg stając się łatwa do przekroczenia. W tym, a nie w innym miejscu przekroczył Kłodnicę Jan III Sobieski w drodze do Wiednia. Choć w jego epoce mógł tu istnieć drewniany most.

13. Poznań mógł powstać jako osada-drogowskaz na szlaku Gniezno-Szczecin (szlak Warty i Odry). Przed 2279 rokiem świata, gdy Szczyt założył Szczecin (data wg abp Prokosza) Na tym szlaku powstała osada przeprawna Santok, dla przekraczania Noteci, która jest tu dość szeroka. O grodzie Santok pisali dawni kronikarze.

14. Pierwotnie, centrum komunikacyjnym Lehii było miasto Konin. Tu rozdzielały się drogi z Krakowa: jedni jechali do Gdańska, drudzy do Szczecina. W Koninie hodowano konie, a w pobliskim Kole budowano wozy kołowe. Gniezna często nie pomijano, gdyż nie sposób, przy tak długich podróżach, nie pojawić się w stolicy.
Piotr-246
PostWysłany: Śro 11:12, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Pierwotnie, centrum komunikacyjnym Lehii było miasto Konin. Tu rozdzielały się drogi z Krakowa: jedni jechali do Gdańska, drudzy do Szczecina.

W Koninie hodowano konie, a w pobliskim Kole budowano wozy kołowe.

Gniezna często nie pomijano, gdyż nie sposób, przy tak długich podróżach, nie pojawić się w stolicy.
Piotr-246
PostWysłany: Wto 12:59, 26 Wrz 2023    Temat postu:

13. Szlak Nysy Kłodzkiej łączący Czechy ze Śląskiem (ujście rzeki do Odry między miastami Brzeg i Opole)

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group