Forum www.odkrywaniehistorii.fora.pl Strona Główna www.odkrywaniehistorii.fora.pl
Odkrywanie historii.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Temat: Pierwotne szlaki Lehii
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.odkrywaniehistorii.fora.pl Strona Główna -> Historia Polski
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Wto 12:18, 26 Wrz 2023    Temat postu: Temat: Pierwotne szlaki Lehii

Temat: Pierwotne szlaki Lehii


Na podstawie analizy logicznej wiedzy historycznej i geograficznej:


1. Założenie praosad Cieszyna (Cieszynisko) i Skoczowa (Międzyświecie) miało na celu wytyczenie łącznika między szlakami Odry i Wisły. Podobna osada "drogowskaz" musiała powstać przy ujściu Olzy do Odry. Mieszkańcy takich osad mieli "powinność równania dróg" (wg "Starożytne Królestwo Lehii", 2019 r., Janusz Bieszk, str 272). Obowiązek ten nadał król Leh (Pierwszy), podobnie jak obowiązek budowy mostów.

2. Starożytne osiedla Koźle i Oświęcim powstały, aby być drogowskazem dla szlaków Kłodnicy i Przemszy

4. Racibórz mógł powstać jako "zajazd" na szlaku Cieszyn- Koźle.

5. Kraków, Opole - kolejne osady "zajazdy" na szklaku Wisły i Odry

6. Gliwice i Katowice powstały jako "zajazdy" na szlaku Koźle - Oświęcim (szlak Kłodnica - Przemsza)

6. Zawiercie powstało jako "drogowskaz" na szlaku Warta - Czarna Przemsza. Obie rzeki mają swoje źródła w tej okolicy, ponadto mijają się o zaledwie 300 metrów. Jedna odprowadza wody do Odry, druga do Wisły.

7. Częstochowa, Sieradz, Konin - kolejne osady "zajazdy" na szlaku Warty

8. Łęczyca - osada drogowskaz na szlaku Warta-Bzura (rzeka uchodząca do Wisły), osada łącząca te szlaki.

9. Jezioro Gopło i Kruszwica, Bydgoszcz - drogowskazy na szlaku Warta - Wisła. Warto dodać, ze Jezioro Gopło było kiedyś dużo większe i nazywano je "Morzem Polaków" o czym pisał Jan Długosz.

10. Gdańsk - pierwsza osada morska
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Wto 12:28, 26 Wrz 2023    Temat postu:

Górny Śląsk, zaludniany jako pierwszy, od starożytności był najbardziej liczebny w osady. Archeolodzy odnajdują tu wiele przedmiotów z różnych epok, nawet na wielu osiedlach jednego miasta.

Kilka nowych szlaków powstało tutaj:

11. Szlak Racibórz - Gliwice - Bytom - Zawiercie (szlak Odra-Warta). Warto dodać, że w murach Gliwic istniały bramy Raciborska i Bytomska, które upamiętniają ten szlak. Blisko gliwickiej starówki płynie rzeka Kłodnica, która jeszcze w XIX wieku rozdzielała się tu na kilka odnóg stając się łatwa do przekroczenia. W tym, a nie w innym miejscu przekroczył Kłodnicę Jan III Sobieski w drodze do Wiednia. Choć w jego epoce mógł tu istnieć drewniany most.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Wto 12:47, 26 Wrz 2023    Temat postu:

12. Poznań mógł powstać jako osada-drogowskaz na szlaku Gniezno-Szczecin (szlak Warty i Odry). Przed 2279 rokiem świata, gdy Szczyt założył Szczecin (data wg abp Prokosza)
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Wto 12:51, 26 Wrz 2023    Temat postu:

ad 12. Na tym szlaku powstała osada przeprawna Santok, dla przekraczania Noteci, która jest tu dość szeroka. O grodzie Santok pisali dawni kronikarze.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Wto 12:59, 26 Wrz 2023    Temat postu:

13. Szlak Nysy Kłodzkiej łączący Czechy ze Śląskiem (ujście rzeki do Odry między miastami Brzeg i Opole)
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Śro 11:12, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Pierwotnie, centrum komunikacyjnym Lehii było miasto Konin. Tu rozdzielały się drogi z Krakowa: jedni jechali do Gdańska, drudzy do Szczecina.

W Koninie hodowano konie, a w pobliskim Kole budowano wozy kołowe.

Gniezna często nie pomijano, gdyż nie sposób, przy tak długich podróżach, nie pojawić się w stolicy.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Śro 12:48, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Nowa chronologia szlaków Lehii:


1. Szlak Nysy Kłodzkiej łączący Czechy ze Śląskiem (ujście rzeki do Odry między miastami Brzeg i Opole)

2. Szlak Odry górnej: Opole (osada zajazd), Koźle (osada zajazd-drogowskaz dla przyszłego szlaku Kłodnicy), Racibórz (osada zajazd), osada Olza (przy ujściu Olzy, dla szlaku Olzy)

3. Założenie praosad Cieszyna (Cieszynisko) i Skoczowa (Międzyświecie) miało na celu wytyczenie łącznika między szlakami Odry i Wisły.

4. Osada Oświęcim powstała dla przyszłego szlaku Przemszy

5. Kraków osada "zajazd" na szklaku Wisły

6. Osady w Gliwicach i Katowicach powstały jako "zajazdy" na szlaku Koźle - Oświęcim (szlak Kłodnica - Przemsza)

7. Zawiercie powstało jako "drogowskaz" na szlaku Warta - Czarna Przemsza. Obie rzeki mają swoje źródła w tej okolicy, ponadto mijają się o zaledwie 300 metrów. Jedna odprowadza wody do Odry, druga do Wisły.

8. Częstochowa, Sieradz, Konin - kolejne osady "zajazdy" na szlaku Warty

9. Łęczyca - osada drogowskaz na szlaku Warta-Bzura (rzeka uchodząca do Wisły), osada łącząca te szlaki.

10. Jezioro Gopło i Kruszwica, Bydgoszcz - drogowskazy na szlaku Warta - Wisła. Warto dodać, ze Jezioro Gopło było kiedyś dużo większe i nazywano je "Morzem Polaków" o czym pisał Jan Długosz.

11. Gdańsk - pierwsza osada morska

12. Szlak Racibórz - Gliwice - Bytom - Zawiercie (szlak Odra-Warta). Warto dodać, że w murach Gliwic istniały bramy Raciborska i Bytomska, które upamiętniają ten szlak. Blisko gliwickiej starówki płynie rzeka Kłodnica, która jeszcze w XIX wieku rozdzielała się tu na kilka odnóg stając się łatwa do przekroczenia. W tym, a nie w innym miejscu przekroczył Kłodnicę Jan III Sobieski w drodze do Wiednia. Choć w jego epoce mógł tu istnieć drewniany most.

13. Poznań mógł powstać jako osada-drogowskaz na szlaku Gniezno-Szczecin (szlak Warty i Odry). Przed 2279 rokiem świata, gdy Szczyt założył Szczecin (data wg abp Prokosza) Na tym szlaku powstała osada przeprawna Santok, dla przekraczania Noteci, która jest tu dość szeroka. O grodzie Santok pisali dawni kronikarze.

14. Pierwotnie, centrum komunikacyjnym Lehii było miasto Konin. Tu rozdzielały się drogi z Krakowa: jedni jechali do Gdańska, drudzy do Szczecina. W Koninie hodowano konie, a w pobliskim Kole budowano wozy kołowe. Gniezna często nie pomijano, gdyż nie sposób, przy tak długich podróżach, nie pojawić się w stolicy.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Śro 12:50, 27 Wrz 2023    Temat postu:

ad 13. Szlak Gniezno-Szczecin z początku przebiegał wzdłuż rzeki Wełny, a zatem z pominięciem obecnego Poznania. Wełna ma źródła w pobliżu Gniezna
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Śro 16:21, 27 Wrz 2023    Temat postu:

14. Droga z Gniezna do Wrocławia nie była łatwa do wytyczenia. Rzekę Wartę można przekroczyć w Śremie. To jedno z najstarszych miast w Polsce. Jednak wytyczenie szlaku na południe od tego miasta nie było proste, gdyż kolejne po drodze rzeki Obra i Barycz płyną tu w poprzek tego odcinka. Jeżdżono albo przez Głogów, szlakiem rzeki Barycz, albo przez Kalisz szlakiem rzeki Prosny. Jeśli wydeptano jakiś skrót przez lasy to nie od razu.

Pytanie, czy w ogóle wiele myślano o takich podróżach.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Śro 16:38, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Drogę ze Śremu do Gostynia ostatecznie wytyczono. Jak podaje Wikipedia "Kazimierz Krotowski datował początki historii Gostynia na VIII-IX wiek, kiedy tu miała powstać założona przez przybyszów z terenów wschodnich osada kupiecka."
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Śro 16:41, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Jak poczytamy historię Gostynia dowiemy się, że miasto było drogą inwestycją, wymagającą karczowania lasów.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Śro 17:14, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Z Gniezna do Wrocławia jeździ się raczej przez Wrześnię, Jarocin i Milicz. Pytanie, jak taką trasę wytyczono.

Natomiast warty uwagi jest szlak Prosny i Stobrawy. Źródła obu rzek znajdują się blisko Olesna. Ponadto, Stobrawa wpada do Odry prawie w tym samym miejscu co Nysa Kłodzka, dlatego można zakładać, że szczególnie dbano o ten właśnie szlak, Stobrawy i Prosny, który potem stał się szlakiem bursztynowym.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Śro 17:56, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Ślady pobytu człowieka w okolicy Olesna, potwierdzone badaniami archeologicznymi, sięgają epoki neolitu. (Wikipedia)

Warto też zwrócić uwagę, że istniały brody na Wiśle, Odrze lub innych rzekach, które miały strategiczne i historyczne znaczenie.

Do takich należał bród na Wiśle w Otłoczynie, w pobliżu Torunia, którędy wytyczono szlak bursztynowy. (Wikipedia)
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Śro 21:25, 27 Wrz 2023    Temat postu:

Historyczne brody na Wiśle:


Bród w Otłoczynie, koło Torunia. Historyczne miejsce, w którym szlak bursztynowy przecinał Wisłę.

Kraków: "Bród na Wiśle w okolicach obecnej kładki Bernatka, przebiegający w tym miejscu około 400 r. p.n.e. znaczący szlak bursztynowy." (malopolskatogo . pl)

Okolice Sandomierza: "...bród na Wiśle koło Zawichostu..." (źródło: Tadeusz Grabarczyk (Uniwersytet Łódzki) „Suchą stopą” czy „skacząc w fale”. Przekraczanie rzek przez wojska polskie od XI do początku XVI wieku)

Okolice Płocka: "Z grodu Płockiego na południe droga wiodła przez bród na Wiśle, dalej przez Radziwie" (źródło: tmr . plo . pl)

przy ujściu Dunajca: "...drogi z Żabna i Gręboszowa do Opatowca poprzez bród na Wiśle..." (źródło: mmtarnow . com)

Bródno-Warszawa: "Brodno tedy świadczy nam dzisiaj, że w bardzo dawnych czasach był pod tą wsią bród na Wiśle." (źródło: crispa.uw.edu.pl)

-----------------------------------------------

Brody na Odrze:


"W rejonie Cedyni znajdować się miał bród na Odrze, przez który biegł szlak handlowy z krajów połabskich do Pomorza, łącząc obie strony doliny Odry." (Wikipedia)

"bród na Odrze pod Krapkowicami" (źródło: Grabarczyk Tadeusz "Przekraczanie rzek przez wojska polskie XI XVI wiek")

Lubiąż: "Ta wspaniała, druga co do wielkości sakralna budowla na świecie, wznosi się w pobliżu miejsca, które już od co najmniej tysiąca lat było uważane za najlepszy bród na Odrze." (dziennikarzerp . eu)

"Bród na Odrze w okolicy Krosna jest znany bardzo dawno." (źródło: zbc . uz . zgora . pl)

Chałupki k. Raciborza: "Ten prawie czterokilometrowy odcinek trzeba było pokonywać pieszo lub powozem i promem przez bród na Odrze, w pobliżu późniejszego mostu jubileuszowego Franciszka Józefa, który powstał jednak dopiero w 1899 roku.(źródło: "ziemiaraciborska . pl)


---------------------------------------------------------------------------------

Brody na Warcie:


Murowana Goślina: "Przez obszar gośliński przebiegał prastary szlak komunikacyjny ze stołecznego Gniezna na Pomorze Zachodnie poprzez bród na Warcie pod Radzimiem." (Wikipedia)

Nowe Miasto nad Wartą: "...bród na Warcie w okolicach Nowego Miasta." (srodawlkp . org)

Poznań: "Historia Poznania, jak większości starych miast, rozpoczęła się od wody. Miejsce pod przyszły Poznań stworzyła Warta i jej dopływy: Cybina, Bogdanka, Wierzbak, nanoszące łachy piachu. To na nich właśnie, pod koniec IX w. narodziła się osada – założona zapewne przez księcia Poznana, który na terenie dzisiejszego Ostrowa Tumskiego zbudował gródek strzegący kupieckiej przeprawy przez bród na Warcie." (źródło: visitpoznan . info)

Konin: "...na szlaku ze Starego Miasta przez Rumin i bród na Warcie do wsi Chorzeń..." (Wikipedia)
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Pią 11:28, 29 Wrz 2023    Temat postu:

Nie jest wykluczone, że na szlakach ustawiano wieże, ułatwiające nawigację podróży, w miejscach gdzie łatwo się zgubić.

Warto też dodać, że różnego rodzaju wieże stosowano od dawna, w różnych celach, dzisiaj zapomnianych:

- wieże triangulacyjne w geodezji (pomiary dla kartografia)

- wieże przeciwpomorowe. Wydaje mi się, że służyły do ostrzegania przed rozprzestrzeniającą się zarazą, poprzez zapalenie światła na szczycie.

Czy tak było w starożytności?
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.odkrywaniehistorii.fora.pl Strona Główna -> Historia Polski Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin