Forum www.odkrywaniehistorii.fora.pl Strona Główna www.odkrywaniehistorii.fora.pl
Odkrywanie historii.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Temat: Drogi starożytnej Lehii
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.odkrywaniehistorii.fora.pl Strona Główna -> Historia Polski
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Pon 12:14, 06 Sty 2020    Temat postu: Temat: Drogi starożytnej Lehii

Temat: Drogi starożytnej Lehii


Dobrze wykonane drogi gruntowe zupełnie wystarczały, aby skomunikować cały kraj. We współczesnej mentalności droga gruntowa jest brakiem drogi, a tymczasem nasi kierowcy wjeżdżają samochodami do lasów, bo do małych prędkości nie potrzeba asfaltu czy betonu.

Dzisiejsza autostrada A1 biegnie na pograniczu dorzecza Odry i Wisły bo na tej linii nie ma żadnych większych rzek i tam był od pradziejów bardzo wygodny szlak. Częściowo odcinek ten był drogą z Gniezna do Krakowa i poruszano się wzdłuż prawego brzegu Warty, aby nie przekraczać potem szerokiej Warty w jej dolnym biegu i aby nie przekraczać tej samej rzeki dwa razy.

W centrum Wrocławia są wyspy, co tylko dowodzi, że była tam osada przeprawna na szlaku z Gniezna do stolicy Czech.

Całą sieć dróg Lehii można próbować odtworzyć, logicznie zestawiając starożytne odkryte osady, gdyż były lokowane wzdłuż mniejszych rzek. Katowice nie przypadkowo powstały na styku dwóch dorzeczy, bo żeby podróżować z Krakowa do Wrocławia tutaj właśnie musiały być mocniej zaznaczone szlaki, aby się nie zgubić pomiędzy szlakami Kłodnicy i Przemszy.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Pon 12:22, 06 Sty 2020    Temat postu:

Istnienie mostu na Wiśle przy Wzgórzu Wawelskim było dla Carodomu znakiem prestiżu. Jego ewentualne pożary mogły osłabiać znaczenie osady, dlatego czytamy w Orędziach, że dopiero Krak odbudował Carodom po wielu wiekach. Zbudował zatem most, z którego zresztą Wanda rzuciła się do Wisły.

Osady takie jak Wrocław, Katowice, Sandomierz, Bydgoszcz, Warszawa mogły powstać właśnie jako ułatwienia przeprawy. Konkretnie chodzi o to, że społeczność zajmowała się przeprawą, budową grobli, mostów lub naprawianiem dróg.

Warszawa leży przed ujściem Narwi do Wisły, Sandomierz leży przed ujściem Sanu do Wisły. To logiczne, że przeprawę budowano tuż przed ujściem rzeki, gdyż łatwiej przekroczyć dwie rzeki, niż jedną o zsumowanej masie wody. Było to miejsce najkorzystniejsze.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Pon 12:41, 06 Sty 2020    Temat postu:

Miasta takie jak Gdańsk, Bydgoszcz, Warszawa, Sandomierz, Kraków mają swoje centra na lewym brzegu Wisły. Przekroczenie Wisły wiązało się bowiem z niewygodami. Trudno na razie powiedzieć gdzie i kiedy powstały pierwsze mosty.

Logiczne, że pierwsze drogi Lehii powstawały tam, gdzie nie było konieczności przekraczania większych rzek. Na długim szlaku od Krakowa do Gniezna nie trzeba takiej rzeki przekraczać.

Oczywistością jest istnienie dobrej drogi pomiędzy Cieszynem i Skoczowem w pierwszych tygodniach po wkroczeniu drużyny Lecha do Polski.

Orientację przestrzenną ułatwiały góry jakie jak Jasna Góra na szlaku Warty i Góra Św. Anny na szlaku Odry i Kłodnicy. Góry te mogły nazywać się inaczej.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Pon 13:03, 06 Sty 2020    Temat postu:

Mniejsze rzeki można rozdzielić na kilka odnóg i wtedy przekracza się je łatwo. Podobne ułatwienia uzyskuje się poprzez przebudowę koryta rzeki tak, aby płynęła korytem szerszym, a więc płytszym (tzw bród). Można je przekraczać pieszo.

Oczywistością jest dobra znajomość kruszyw przez Lehitów, gdyż jest to wiedza podstawowa. O czymś świadczy nazwa Kruszwica.

Grunt (ziemia) jest zbiorem kruszyw o różnej wielkości. Kolejne frakcje przesiewa się zespołem sit o kolejnych rozmiarach oczek. Niektóre frakcje, dobrze trzymają wodę i dopóki są wilgotne mogą mieć bardzo dobrą spoistość. To dawało bardzo dobrą utwardzoną powierzchnię.

Warto dodać, że nawet śnieg może być twardy, co dopiero nawierzchnia gruntowa. Wszystko jest sprawą dbałości i staranności.

I nie należy sądzić, że nic już z takich dróg nie zostało. Po prostu uważa się je za współczesne twory, lub zastąpiono współczesnymi, z tej racji, że miały dobrą lokalizację.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Pon 13:21, 06 Sty 2020    Temat postu:

"Powinność równania dróg" w książce "Starożytne Królestwo Lehii", 2019 r., Janusz Bieszk, str 272

Obowiązek ten nadał król Leh (Pierwszy), podobnie jak obowiązek budowy mostów.

"Równanie" drogi, a nie jej budowa, gdyż wszystko było operacją wykonaną na istniejącym gruncie, a nie dowożeniem materiałów. Choć z czasem stosowano coraz lepsze umocnienia, szukano lepszych spoiw. Obecne drogi asfaltowe są tylko nową technologią układania kruszyw i spajania ich ze sobą.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Pon 13:26, 06 Sty 2020    Temat postu:

Droga brukowana jest może efektowna wizualnie, ale nie jest cicha i jazda po niej nie jest pozbawiona wstrząsów.

Droga taka przetrwa może długo, może dla kogoś jest dowodem cywilizacyjnego rozwoju, ale nie buduje się dróg po to, aby były pomnikami cywilizacji. Chyba, że jakieś państwo właśnie to chce komuś udowodnić.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Pon 15:01, 06 Sty 2020    Temat postu:

Jeśli chodzi o transport wodny, to inaczej wygląda to na wyżynach, inaczej na nizinach.

Na małych rzekach Górnego Śląska trudno pływać nawet kajakiem. Opanowanie żeglugi wymagało budowy licznych kanałów i śluz.

Inaczej sprawa może przedstawiać się na polskich nizinach.

Historycy spierają się o nazwę miejscowości Łódź. W samym herbie tej miejscowości jest jednak łódź - z wiosłem, co może świadczyć o pradawnej wytwórni łódek służących do transportu po dorzeczu Odry i Wisły. Łódź leży na pograniczu obydwu dorzeczy. W samej Łodzi płyną małe rzeczki, mogły wystarczać, aby nowo utworzone łódki spławić ku dolnym biegom rzek i dopiero tam na nizinach je stosowano.

Szczyt założył Szczecin, ale nie bezpośrednio nad Morzem Bałtyckim. Morze nie miało jeszcze wtedy znaczenia handlowego. Jezioro Dąbie do którego wpada Odra, było miejscem charakterystycznym na tyle, aby nową, ważną osadą zaznaczyć zasięg terytorialny Lehii.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Wto 8:56, 07 Sty 2020    Temat postu:

Uważam, że pierwsze lechickie osady i drogi powstały na Śląsku Cieszyńskim, stopniowo rozszerzając się na większe obszary.

W wytyczaniu nowych dróg mogły pomagać rzeki, ale nie tylko. Widząc z daleka jakąś znaną górę, możemy iść w jej kierunku i w ten sposób wytyczymy szlak. W Gliwicach, w dzielnicy Ostropa jest miejsce, z którego widać górę Równicę w Ustroniu, oddaloną o jakieś 70 kilometrów. Faktycznie, na linii od Ostropy do Równicy znajdziemy długi odcinek, małej, lokalnej drogi samochodowej, która kiedyś mogła być ważnym szlakiem.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Wto 15:31, 07 Sty 2020    Temat postu:

W Gliwicach, zanim stosowano pismo (epoka: Pradzieje), były trzy miejsca, w których współcześni badacze odkryli ślady osadnictwa lub osady:

W dzielnicach: Ligota Zabrska, Łabędy i Ostropa

Wszystkie trzy miejsca oddalone są od siebie o około 8 kilometrów

Już pod koniec epoki kamienia liczba takich miejsc (na terenie obecnych Gliwic) znacznie wzrosła, a odległości pomiędzy nimi zmieniejszyły się.

Musiały pomiędzy nimi być szlaki, a podobna sieć dróg i ścieżek istniała w całym regionie.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Wto 15:37, 07 Sty 2020    Temat postu:

Wikipedia:

Kultura ceramiki wstęgowej rytej (KCWR) – neolityczna kultura z kręgu kultur naddunajskich.

Przedstawiciele tej kultury przywędrowali na obszar dzisiejszej Polski przez Bramę Morawską oraz Kotlinę Kłodzką...

Była to pierwsza w pełni neolityczna kultura na polskich ziemiach. Przemieszczała się na południu Polski stosunkowo szybko (3 km na rok), posuwając się wzdłuż linii Wisły i Warty.

----------------------------
Opis pasuje do naszej wiedzy o pierwszych latach drużyny Lecha na ziemiach polskich.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Śro 13:54, 08 Sty 2020    Temat postu:

Szlak Bursztynowy to jest droga, o której mówi Europa. Nie znaczy to zatem, że innych własnych szlaków nie mieliśmy.

Jeśli istnieją w Polsce tzw. biedaszyby węglowe, to znaczy, że zawsze istniała możliwość wydobycia węgla czy innych surowców bez potrzeby kopania na duże głębokości. Miejsca te były ważnymi punktami, wokół których zakładano osady, do których udrażniano przejścia.

Nie jest też prawdą, że ziemie polskie były kiedyś w całości pokryte lasami. Nie zbudowano nigdy takiej ilości domów drewnianych, aby wyciąć tak wielkie ilości lasów.

Budowa trwałego mostu na szerokiej rzece nigdy nie była tania, jednak most nie zawsze był niezbędny. Transport europejski w znacznym stopniu był zależny od dróg wodnych.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Czw 13:58, 09 Sty 2020    Temat postu:

Lehici byli ludem konnym - tę wiedzę przekazał Adam Mickiewicz.

W przedpotopowej Księdze Henocha przeczytamy:

"Wiatr popycha swoim podmuchem wóz, na którym on jedzie."

Czyżby siła wiatru liczyła się również w transporcie lądowym?
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Wto 4:51, 26 Wrz 2023    Temat postu:

Podsumujmy szlaki Lehii:


1. Założenie praosad Cieszyna (Cieszynisko) i Skoczowa (Międzyświecie) miało na celu wytyczenie łącznika między szlakami Odry i Wisły. Podobna osada "drogowskaz" musiała powstać przy ujściu Olzy do Odry. Mieszkańcy takich osad mieli "powinność równania dróg" (wg "Starożytne Królestwo Lehii", 2019 r., Janusz Bieszk, str 272). Obowiązek ten nadał król Leh (Pierwszy), podobnie jak obowiązek budowy mostów.

2. Starożytne osiedla Koźle i Oświęcim powstały, aby być drogowskazem dla szlaków Kłodnicy i Przemszy

4. Racibórz mógł powstać jako "zajazd" na szlaku Cieszyn- Koźle.

5. Gliwice i Katowice powstały jako "zajazdy" na szlaku Koźle - Oświęcim (szlak Kłodnica - Przemsza)
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Wto 5:02, 26 Wrz 2023    Temat postu:

5. Kraków, Opole - kolejne osady "zajazdy" na szklaku Wisły i Odry

6. Zawiercie powstało jako "drogowskaz" na szlaku Warta - Czarna Przemsza. Obie rzeki mają swoje źródła w tej okolicy, ponadto mijają się o zaledwie 300 metrów. Jedna odprowadza wody do Odry, druga do Wisły.

7. Częstochowa, Sieradz, Konin - kolejne osady "zajazdy" na szlaku Warty
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piotr-246
Gość






PostWysłany: Wto 5:12, 26 Wrz 2023    Temat postu:

8. Łęczyca - osada drogowskaz na szlaku Warta-Bzura (uchodząca do Wisły), osada łącząca te szlaki.

9. Jezioro Gopło i Kruszwica, Bydgoszcz - drogowskazy na szlaku Warta, Wisła

10. Gdańsk - pierwsza osada morska
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.odkrywaniehistorii.fora.pl Strona Główna -> Historia Polski Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin